22/11/09

Τι σημαίνει για έναν έφηβο η επέτειος του Πολυτεχνείου;

του Γιάννη Πρωτόπαππα


Ο ξεσηκωμός στο Πολυτεχνείο τον Νοέμβρη του 1973 αποτελεί αναμφίβολα σημαντικό ιστορικό γεγονός για τη νεολαία και τον ελληνικό λαό. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί ξεκάθαρα την αντίσταση και το αδούλωτο φρόνημα των Ελλήνων. Στα αυτιά μας ηχεί ακόμα το σύνθημα ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, που σε κάθε εποχή έχει το δικό του συμβολισμό.
Γι' αυτό και το Πολυτεχνείο δείχνει σε μας τους νέους του 21ου αιώνα και του Διαδικτύου, πως η ελευθερία χρειάζεται θυσίες και αγώνες, ηρωική προσπάθεια και συνεχίση διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας. Αποτελεί, επομένως, ένα σημαντικό παράδειγμα προς μίμηση για μας. Άλλωστε, όπως αποδεικνύει και το χρονικό των τριών ημερών της κατάληψης, εκτός από τους φοιτητές, εντός του Πολυτεχνείου παρευρίσκονταν και μαθητές οι οποίοι μοίραζαν προκηρύξεις, βοηθώντας έτσι ενεργά τον αγώνα των φοιτητών για μια καλύτερη παιδεία, αλλά και για την επάνοδο της δημοκρατίας.

Από τότε βέβαια το νόημα της εξέγερσης γίνεται αντικείμενο διαφωνιών, διότι αρκετοί από τους συμμετάσχοντες προσπάθησαν και προσπαθούν να εξαγοράσουν τους αγώνες τους. Αντίθετα, η σημερινή νεολαία προσπαθεί να κρατήσει άσβεστη τη φλόγα της εξέγερσης, να τιμήσει ουσιαστικά και όχι τυπικά τους ανθρώπους που με θυσία της ζωής τους έφεραν τη δημοκρατία και πάλι στη χώρα μας. Το Πολυτεχνείο, λοιπόν, δεν είναι απλά μια γιορτή, ένα επετειακό-μουσειακό γεγονός. Είναι ένα μήνυμα πάλης και ελπίδας για έναν καλύτερο κόσμο.

Κοιτάζω ξανά τα συνθήματα και ο νους μου με ταξιδεύει. Τι διεκδικούσαν άραγε οι νέοι το 73; Δικαίωμα στην αξιοκρατία, δικαίωμα για εργασία και μόρφωση χωρίς περιορισμούς, ελευθερία λόγου και πνεύματος, δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη. Τα χρόνια πέρασαν οι κυβερνήσεις άλλαξαν, μα τα αιτήματα παραμένουν τα ίδια. Ίδιος όμως παραμένει και ο αγώνας των νέων για το δικαίωμα στη πραγματική μόρφωση και την εργασία, ο πόθος για την ελευθερία. Παράλληλα, η επέτειος του Πολυτεχνείου στέλνει ένα μήνυμα για μας τους μαθητές-έφηβους: η ουσιαστική μάθηση και η γνώση συνταιριάζονται με τη δημοκρατία και την ελευθερία, ή καλύτερα χωρίς ουσιαστική μόρφωση δεν υπάρχει ουσιαστική ελευθερία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: